Sunday, 24 June 2012

hasil lukisan kakak pada 24.6.2012...

                    Hari ini kakak berjaya menghasilkan lukisan ikan, ketam iaitu permandangan di dasar laut. Segala lukisan dan warna sepenuhnye dibuat oleh kakak. Ummi paling suke tengok ketam yang kakak lukis. Comel sangat...


lagu ibu untuk ummi dari kakak dan adik...

video

Wednesday, 23 May 2012

Langkawi 2012

           Akhirnye kami sekeluarga ke langkawi pada 22.5.2012. Tapi bukan untuk bercuti,tujuannye ialah menghantar unty wa yang dapat posting di sana... tahniah unty wa... Alhamdulillah juga ummi dan abah mendapat cuti walau kes mengejut macam ni, dapat 3hari lagi, terima kasih kepada pengetua pengetua kami yang memahami...

         So dipendekkan cerita inilah sedikit sebanyak gambar gambar kami sewaktu disana, takde yang istimewa cume sedikit rakaman memori bahawa kami sekeluarga telah ke Langkawi....Dalam pukul 12tengahari kami dapat menaiki feri. Kami menaiki feri melalui Kuala Kedah, sebab kamikan dari Sungai Petani. Sungai Petani ke Kuala Kedah dalam sejam je ikut highway....






        Gambar gambar muka muka cuak di dalam feri. Beli 4 seat dewasa, dengan muatan 4 dewasa iaitu abah, ummi, nenny dan unty wa, dan dua budak kecik adik dan kakak... Puas jugala diorang... Mujur tak buat perangai sangat.... :-) Harga 1 tiket dewasa ialah RM23. Tak taula berapa harga tiket untuk budak, sebab minta tolong orang belikan....

        Akhirnye setelah 1jam 30 minit, iaitu pukul 1.30 tengahari kami pun tibe di jeti... Alhamdulillah....















        Sementara ini ialah muke muke kepenatan menunggu kereta sewa. Dapatla menyewa kereta wira sedan dengan harga RM 60. Tapi yang tak bestnye air condnye macam bermasalah sikit...



         Bile dah dapat kereta tu, perkara pertama ialah mencari sekolah unty wa,alhamdulillah dah settle. Pastu pi makan, laparnye sampai dah tak selera nak makan. Pastu cari rumah sewa unty wa, alhamdulillah dimurahkan rezeki senang je carinye. Pastu pi cari barang unty wa seperti baldi, tilam dan lain lain, penat sungguh rasanye. Apa pun sempat jugala kami tumpang shopping coklat coklat buat ole ole pulang ke sana nanti....Malam tu kami bermalam di rumah sewa unty wa. Memang berbeza udara di pulau ni, malamnye walau pun hujan tapi tetap berbahang rasanye...

         Keesokan harinye 23.5.2012, tarikh unty wa melaporkan diri di sekolah. Seawal pagi lagi abah, nenny dan adik menghantar unty wa ke sekolah. Ummi dan kakak tinggal di rumah sewa tu je. Abah, nenny, adik balik bawa sarapan, so bersarapan dulu. Tugasan hari ni ialah mengambil kereta nenny yang akan digunakan oleh unty wa yang telah di poskan semalam, dengarnye dalam pukul 9 kereta akan sampai. Tapi masalahnye tempat mengambil kereta tu bukan dijeti, mujur ada orang kampung tersebut yang sudi membantu menunjukkan jalan.

         Sebelum bertolak tu sempatla unty wa call beritahu unty wa akan di tugaskan pada sessi petang, so ambil unty wa dan kami pun menuju ke tempat tersebut, tak salah nama tempat tu Tanjung Lembung. Lama jugala kami menunggu abah settlekan segala urusan. So kami kat luar ni snapla gambar adik dan kakak....











         Setelah selesai urusan kereta tersebut dan membeli sedikit sebanyak lagi kelengkapan unty wa, kami sekeluarga pun berkemas untuk pulang. Kami dapat feri dalam pukul 2.30 petang dan tiba ke Kuala Kedah dalam pukul 4petang. Nak cerita perbandingan 2 feri yang telah kami naiki ni, feri semasa perjalanan pergi kurang selesa sempit sangat berbeza dengan feri perjalanan balik ni sungguh selesa dengan ruangan kaki yang besar siap ada tempat letak untuk makan dan kerusinya boleh di adjust. Antara gambar yang sempat di rakam, adik tak berhenti henti cakap tak sabar nak naik kereta sendiri. Kesian diorang mesti letih.







         Tiba di Kuala Kedah, terus menuju ke Sungai Petani rehat sebentar, dan meneruskan perjalanan ke Raub. Tiba dalam pukul 12 mlm...dan terus zzzzzzz.... Esoknye ummi p sekolah cume abah yang cuti. Bukan ape malas nak cuti, risau ade pepehal budak 2 orang ni. So crk ummi baru gune 2 hari dan abah 3 hari... :-)

Friday, 4 May 2012

kakak adik makan sendiri

Hari ni dah jumaat bermakna dah 4 hari kami tinggal 3 beranak. Esok insyaallah abah balik. Hari jumaat selalunye mak a.k.a pengasuh kakak adik akan bekalkan makanan dan hari ni mak kakak adik bekalkan nasi, mee dan sup daging. Amboi...ni mesti nasi dan sup untuk adik dan mee sup untuk kakak, diorang ni selera berbeza.si adik asyik nak nasi, kakak pulak pelbagai sikit dan selalunye nak mee.

Semenjak dua menjak ni ajar kakak dan adik makan sendiri kat meja, kalu tak selalunye ummi suapkan.


dua princess tengah makan, penat menunggu dan memujuk untuk habiskan makanan terutamanye adik, maklumla adikkan perasan baby lagi...

Tuesday, 1 May 2012

hasil lukisan kakak

Selamat hari pekerja. Cuti kali ni pun tak bermakna, abah kene pergi Maran ada kejohanan bola baling pulak. Abah pergi hari ini dan balik hari sabtu 5.5.2012. Emm... 5 hari juga. Penatla ummi takde sesape nak tolong siapkan diorang setiap pepagi nanti...huhu...

Sebelum abah keluar tadi, kami pergi beli makan pagi dulu tapi makan kat rumah je sebab abah kene pergi dalam pukul 10pg. Masa dah kat rumah, tetengah siapkan sarapan kakak tunjukkan kat abah lukisannye. Kakak kate abah tengok abang main bola sepak. Wah tak sangka pula kakak lukis siap orang tu pakai rantai lagi. Entah tengok kat mana pun tak taula. Agaknye tengok dalam super strikers kot...

So nilah hasil kerja kakak...



Ape pun ummi kagum dengan hasil kerja kakak, hasil kerja yang dihasilkan diusia kakak 4 tahun 10bln. Kakak dah start boleh melukis pada usia tepat 3 tahun lagi. Berbanding dengan adiknye dah 3tahun lebih pun masih lukis bulat bulat bulat. Tapi kakak tak boleh membaca lagi, setakat hafal ejaan tu bolehla dan memang ummi tak mengajarnye pun harapkan cikgu kat sekolahnye je sebab kakak lebih percayakan cikgu sekolah dari cikgu cikgu yang ada kat rumah ni. So tak kisahlah kan. Setiap anak anak ada kelebihan masing masing. Tak perlu dipaksa, tapi bab kene ngaji memang kene paksa..hehe.

Sunday, 29 April 2012

sarung kusyen

Hari minggu kali ni, kami duk 3 beranak je tanpa abah. Abah busy camping start 27.4.2012 hingga 29.4.2012. Ala bosannye, kalu tak boleh jenjalan memana. Untuk menghilangkan kebosanan ummi telah start projek membuat sarung kusyen. Bila dah start menjahit ni mula la addict nak siapkan sepenuhnye, sampai tak lena tidur dibuatnye. Kesian kat kakak adik terabai tak dapat layan dan main dengan diorang. Ape pun sempat juga bawak kakak adik pusing pusing raub dan pi shopping ke kedai rm 2 pada petang sabtu, dapatla adik kakak buku tulis angry bird 1 sorang.

balik rumah tu sibuk dua beradik ni melukis dan menulis entah pepe dalam buku tu... okla ada juga aktiviti diorang nak elak terus mengacau umminye. so bolehla ummi meneruskan projeknye. akhirnye tengahari hari ahad siapla sarung sarung kusyen tersebut. sempatla basuh, jemur dan tukarkan sarung kusyen. alhamdulillah cuaca panas tu cepat kering.

petang mase abah balik, dah masuk rumah pun abah tak perasan lagi. entah cemana perasan, terkejut juga abah sebab sempat juga ummi menyiapkan sarung kusyen tersebut sepeninggalan abah di hujung minggu ini. lupe nak cerita, sarung kusyen ni kami beli kat nilai 3 bln 6 2011. hehe berkurun juga disimpan. ummi suke warna coklat dan corak kotak kotak garis garis ni, tapi yang tak boleh ingat kene tipu dengan penjual di nilai 3 tu. ada ke patut, bile kite minta kurang dia bagi kurang tapi rupenye dia kurangkan meter kain juga. dasyat betul tapi penuh pengajaran. Apepun banyak pilihan menarik yang boleh di dapati disana.

Mehla layan gambar sarung kusyen kami yang baru.

ni gambar sarung kusyen lame. Dah koyak rabak bahagian bucu bucunye. Dah uzur sangat sarungnye. 6 tahun dah pun.

sarung kusyen baru. Warnanye gelap, so tak berapa clear sgt.

Budak budak comel...

sukenye adik kakak boleh melompat lompat kembali kat kusyen tu, sebab mase ummi buat sarung tu, habis ummi angkut kusyen dalam bilik.

peace dari adik...

Tuesday, 24 April 2012

bekas pensel

Balik sekolah arini, ummi berkobar kobar nak buat satu lagi bekas pensel. kiranya percubaan kedua setelah percubaan pertama kurang menjadi tapi tetap digunakan oleh kakak ke sekolah.

setelah berhempas pulas inilah hasilnye... dan setelah tanye kakak nampaknye kakak nak bekas pensel ni. so ummi gune jela bekas pensel kakak yang tak berapa cantik tu...


Bekas pensel kakak

ada 3 bahagian, so kakak boleh isi pensel warna, pensel tulis dan barang lain secara berasingan.
siap ada nama kakak.
tak berapa kemas tapi okla...

terpaksala ummi pakai bekas pensel kakak...

Monday, 23 April 2012

kakak dapat hadiah?

Tadi mase ummi ambil kakak dan adik di rumah pengasuh, dengar kakak kate kakak dapat hadiah. heran ummi hadiah ape pulak. ummi .tanye kakak, semua dapat ke?Kakak kate kakak dapat, nazif dapat. ummi tanye lagi seme dapat ke? Kakak jawab tak. kakak tunjuk dapatla bekas pensel dan set pensel angry bird. tapi bekas pensel tu dah jadi bangkai pun mase kakak tunjuk kat ummi dah terbelah dua pun...

ummi tanye kat pengasuh takde sampul ke? Pengasuhnye kate balut dengan plastik je. pengasuhnye kate kakak britau kakak dapat hadiah sebab kakak kaler kaler. agaknye hadiah pertandingan melukis kot. ummi tanye pengasuh lagi, takde tulis ape ape ker?Pengasuh kate ada tapi dah terbuang kot. ialah anak jagaan pengasuh ada 2 lagi. tula agaknye mase buka hadiah tadi berebut tengok.

Masa dalam kereta ummi tanye kakak, kakak dapat nombor berapa? Kakak kate kakak dapat no 1. no 2 perempuan kelas 6 tahun dan no 3 si nazif tu. ummi tanye kakak hadiah tu dapat mase bile, kakak kate cikgu beri dalam kelas. kakak cakap kalau beri mase perhimpunan kakak malu.

Kat rumah ummi cek beg kakak, adala jumpe bekas pensel, 3 pensel,1 pengorek pensel, 1 pemadam dan 1 gam. tanye kat kakak kawan kakak yang lain dapat ape?Kakak kate sorang dapat bekas pensel sorang dapat kertas angry bird.

Pengalaman pertama anak dapat hadiah. rase bangga juga walau setakat mewarna, tapi sekurang kurangnye no 1 mengalahkan budak 6 tahun, tu pun kalu cerita kakak betul. tengokla kalu rajin, p tanye cikgunye esok., tu pun kalu terjumpe cikgunye... apepun perasaan ralat tu ada juga, sebab tengok hadiah kakak dah tak macam hadiah. nak wat camne... Apepun syukur...

Wednesday, 11 April 2012

Kain sembahyang kanak-kanak / Kain telekung kanak-kanak.

Alhamdulillah, akhirnye ummi berjaya menyiapkan 2 telekung buat adik dan kakak. Walau jahitannye kurang kemas, namun bile buatan sendiri tu feelnye lain. Seronok juga bile ada anak perempuan ni, ianye menjadikan satu dorongan untuk ummi menjahit dan terus menjahit.
Selain kain sembahyang ummi juga buatkan beg kain sembahyang. Tapi ummi hanya mampu buat satu je, coz banyak lagi keje lain yang masih tak settle, keje sekolah lagi, berlambak tu....
Berebut juga adik dan kakak tadi, tak pela sekurang kurangnye, memupuk nilai untuk berkongsi. betul tak....
So mehla layan diorang dengan telekung baru mereka.


puas juge nak wat bahagian kepala. Disebabkan telekung adik percubaan pertama, tu yang berkedut kedut jahitan bahagian kepala tu. Apepun adik tetap sweet mengenakan telekung tersebut.


ummi wat ropol ropol yang tak berapa nampak ropolnye, kainnye wat sama warna dengan ropol tersebut.


ni pulak pandangan belakang. Tak pela senget benget tu abaikan.


telekung kakak pulak. Bahagian kepala ok sikit, tapi tersengetla pulak....


pandangan depan..


pandangan belakang...


kakak adik...


fokus dekat sikit...comel pun....


beg kain sembahyang adik kakak, siap tulis nama lagi, hehe tak berapa kemas, biasala amatur...


fokus dekat lagi..okla usaha ummi berhempas pulas menyiapkannye... Suke pulak dapat jahit huruf tu...nnti leh wat lagi lah....tq..

Khasiat buah malberi.

Pagi tadi, abahnye panggil ummi dan suruh tengok keluar, katanye pokok kite dah ada hasil... ummi tak nampak dan tak puas ati, so pergi keluar tengok sendiri. Alhamdulillah syukur, walau nampak ranting je, tapi ada sana sini keluar pucuk baru dan paling penting dah keluar bunga or buah. Pokok ni senang je tanam je, just cacak je rantingnye. Seeloknye ditempat redup dan bile dah hidup baru pindah ke tempat panas. Jiran sebelah kami pun kami ada bagi rantingnye...tapi masih tak keluar lagi sebarang pucuk.

khasiat malberi pun banyak, setelah di search, ini antara khasiatnye....

1. Pokok mulberi kami buahnye berwarna hitam dan merah.

2. Pokok Mulberry adalah makanan utama ulat sutera terutama daunnye. Maka disebabkan itulah jika di Malaysia, daun pokok Mulberry dikenali sebagai daun ulat sutera atau besaram.

3. Buah Mulberry mengandungi asid sitrik, gula dan vitamin C. Daun Mulberry pula mengandungi adenin, amilas, asid suksinik, karotena dan kolin. Biji Mulberry mengandungi ureas.

4. Kulit akar pokok mulberi mengandungi beta-amirin, minyak meruap, resinotanol dan sitosterol.

5. Bagi masyarakat di negara China, selain buahnya boleh dimakan segar atau dibuat jem, terdapat juga kegunaan lain. Secara tradisionalnya, buah Mulberry telah digunakan sebagai agen ubatan bagi memberi khasiat kepada yin dan darah, memberi kebaikan kepada buah pinggang dan merawat masalah lemah, keletihan, anemia dan masalah rambut beruban.

6. Buah Mulberry turut digunakan untuk merawat masalah ketidak-bolehan mengawal keluarnya air kencing, pening dan masalah sembelit warga tua.

7. Buah yang telah dikeringkan juga boleh dijadikan sebagai pengganti raisin.

8. Buah Mulberry juga dikatakan mampu memberi khasiat dan merangsang penghasilan cecair badan. Mereka yang mengalami masalah kekurangan cecair, mulut mereka anak kering dan lidah terasa panas. Elok juga mereka makan buah ini bagi memberi khasiat dan menambahkan cecair badan.

9. Buah mulberi ini juga sesuai kepada mereka yang mempunyai masalah mata kering akibat keletihan mata dan akibat bekerja dengan cara mengambil jus mulberi .

10. Buah mulberi juga mengandungi unsur-unsur khasiat seperti mineral dan vitamin. Dikatakan dengan memakan buah Mulberry, mampu membantu menyembuhkan penyakit kronik pada saluran pencernaan, merangsang rembesan cecair gastrik, menguatkan kebolehan bagi mencerna dan menyerap, memperbaiki selera makan dan membuang kembung perut dan sembelit.

11. Wanita yang mengalami simptom-simptom seperti anemia, kepucatan, rasa , sukar untuk tidur dan jantung berdebar-debar dengan kerap terutamanya selepas melahirkan bayi, bolehlah mengambil jus mulberi dengan kerap bagi mengurangkan simptom-simptom tersebut. Ubat kebas tangan dan kaki.

12. Daun mulberi pula dikatakan boleh direbus dan digunakan sebagai ubat mencuci mata yang merah dan bengkak. Daun yang telah kering pula dikatakan boleh dicampur dengan air mendidih atau direbus. Air ini dikatakan boleh diminum untuk tujuan membersihkan tubuh badan, merangsang peluh, ubat batuk, demam panas dan selsema. Daun yang telah dipanaskan pula dikatakan boleh disapu minyak dan dijadikan sebagai ubat tampal pada luka yang parah.

13. Bagi mereka yang mengalami masalah gigitan atau sengatan serangga, daun yang telah ditumbuk lumat boleh dijadikan sebagai ubat tampal pada bekas gigitan atau sengatan serangga tersebut.

14. Jika mengalami masalah tangan atau kaki yang , bolehlah mengambil getah daripada daun atau ranting mulberi, kemudiannya gosokkan pada bahagian yang kebas.

15. Akar pokok boleh direbus dan dijadikan sebagai air minum bagi merawat asma, batuk, busung, melawaskan pembuangan air kecil dan radang. Air rebusan kulit pokok mulberi pula dikatakan boleh diminum untuk merawat sistem pernafasan, asma, batuk, bronchitis, busung, menyingkirkan kahak dan hingus, tekanan darah tinggi, kebas tangan atau kaki.

16. Ranting kering pokok mulberi pula dikatakan boleh direbus dan dijadikan sebagai air minum bagi merawat demam panas dan mengatasi rasa sakit.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat dan kebaikan Mulberry, namun perlulah mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.



Ini ialah gambar buah malberi yang di ambil di kampung ummi, mak ummi tanam. Sedap dimakan begitu saje. Masam manis, lagi hitam lagi manis. Tapi keburukkannye buah ni cepat burukla. Aritu cari petua kate takleh basuh. Tapi bile tak basuh pun same. Cepat je berbau. So petik terus makan ye.





Ni buah or bunga dari pokok kami... Syukur...

Sunday, 4 March 2012

ke sekolah abah di hari minggu...

petang ahad kali ni, kami p ikut abah wat kerja di sekolahnye. ish rajin betul cikgu sorang ni. nak tau buat kerja apa, ha jadi tukang kasut la pulak yer.. abah nak gam kasut or spike(eh yer ker, ummi dah lupe la ejaannye) bebudak sekolahnye, maklumla esok dah start mssd. so sementara menunggu abah wat kerja, sempatla ummi menanda kertas, kakak adik pulak main macam macam, maklumla berada di stor sukan..

lelama menanda kertas boring juga so p jenguk abah sat, sian abah, hope ok la kasut yang di gam tu. tak sia sia dapat apc. memang rajin cikgu ni. hehe..

tetiba ummi perasan sesuatu la kat rambut abah, abah dah ada uban la, ada dua... ish ish... dah start tua rupanye... meh tengok uban abah...




Selainnye gambar budak comel...macam macam diorang ni bersama bekas air upin ipin nye...