Sunday, 24 June 2012

hasil lukisan kakak pada 24.6.2012...

                    Hari ini kakak berjaya menghasilkan lukisan ikan, ketam iaitu permandangan di dasar laut. Segala lukisan dan warna sepenuhnye dibuat oleh kakak. Ummi paling suke tengok ketam yang kakak lukis. Comel sangat...


lagu ibu untuk ummi dari kakak dan adik...

video

Wednesday, 23 May 2012

Langkawi 2012

           Akhirnye kami sekeluarga ke langkawi pada 22.5.2012. Tapi bukan untuk bercuti,tujuannye ialah menghantar unty wa yang dapat posting di sana... tahniah unty wa... Alhamdulillah juga ummi dan abah mendapat cuti walau kes mengejut macam ni, dapat 3hari lagi, terima kasih kepada pengetua pengetua kami yang memahami...

         So dipendekkan cerita inilah sedikit sebanyak gambar gambar kami sewaktu disana, takde yang istimewa cume sedikit rakaman memori bahawa kami sekeluarga telah ke Langkawi....Dalam pukul 12tengahari kami dapat menaiki feri. Kami menaiki feri melalui Kuala Kedah, sebab kamikan dari Sungai Petani. Sungai Petani ke Kuala Kedah dalam sejam je ikut highway....






        Gambar gambar muka muka cuak di dalam feri. Beli 4 seat dewasa, dengan muatan 4 dewasa iaitu abah, ummi, nenny dan unty wa, dan dua budak kecik adik dan kakak... Puas jugala diorang... Mujur tak buat perangai sangat.... :-) Harga 1 tiket dewasa ialah RM23. Tak taula berapa harga tiket untuk budak, sebab minta tolong orang belikan....

        Akhirnye setelah 1jam 30 minit, iaitu pukul 1.30 tengahari kami pun tibe di jeti... Alhamdulillah....















        Sementara ini ialah muke muke kepenatan menunggu kereta sewa. Dapatla menyewa kereta wira sedan dengan harga RM 60. Tapi yang tak bestnye air condnye macam bermasalah sikit...



         Bile dah dapat kereta tu, perkara pertama ialah mencari sekolah unty wa,alhamdulillah dah settle. Pastu pi makan, laparnye sampai dah tak selera nak makan. Pastu cari rumah sewa unty wa, alhamdulillah dimurahkan rezeki senang je carinye. Pastu pi cari barang unty wa seperti baldi, tilam dan lain lain, penat sungguh rasanye. Apa pun sempat jugala kami tumpang shopping coklat coklat buat ole ole pulang ke sana nanti....Malam tu kami bermalam di rumah sewa unty wa. Memang berbeza udara di pulau ni, malamnye walau pun hujan tapi tetap berbahang rasanye...

         Keesokan harinye 23.5.2012, tarikh unty wa melaporkan diri di sekolah. Seawal pagi lagi abah, nenny dan adik menghantar unty wa ke sekolah. Ummi dan kakak tinggal di rumah sewa tu je. Abah, nenny, adik balik bawa sarapan, so bersarapan dulu. Tugasan hari ni ialah mengambil kereta nenny yang akan digunakan oleh unty wa yang telah di poskan semalam, dengarnye dalam pukul 9 kereta akan sampai. Tapi masalahnye tempat mengambil kereta tu bukan dijeti, mujur ada orang kampung tersebut yang sudi membantu menunjukkan jalan.

         Sebelum bertolak tu sempatla unty wa call beritahu unty wa akan di tugaskan pada sessi petang, so ambil unty wa dan kami pun menuju ke tempat tersebut, tak salah nama tempat tu Tanjung Lembung. Lama jugala kami menunggu abah settlekan segala urusan. So kami kat luar ni snapla gambar adik dan kakak....











         Setelah selesai urusan kereta tersebut dan membeli sedikit sebanyak lagi kelengkapan unty wa, kami sekeluarga pun berkemas untuk pulang. Kami dapat feri dalam pukul 2.30 petang dan tiba ke Kuala Kedah dalam pukul 4petang. Nak cerita perbandingan 2 feri yang telah kami naiki ni, feri semasa perjalanan pergi kurang selesa sempit sangat berbeza dengan feri perjalanan balik ni sungguh selesa dengan ruangan kaki yang besar siap ada tempat letak untuk makan dan kerusinya boleh di adjust. Antara gambar yang sempat di rakam, adik tak berhenti henti cakap tak sabar nak naik kereta sendiri. Kesian diorang mesti letih.







         Tiba di Kuala Kedah, terus menuju ke Sungai Petani rehat sebentar, dan meneruskan perjalanan ke Raub. Tiba dalam pukul 12 mlm...dan terus zzzzzzz.... Esoknye ummi p sekolah cume abah yang cuti. Bukan ape malas nak cuti, risau ade pepehal budak 2 orang ni. So crk ummi baru gune 2 hari dan abah 3 hari... :-)

Friday, 4 May 2012

kakak adik makan sendiri

Hari ni dah jumaat bermakna dah 4 hari kami tinggal 3 beranak. Esok insyaallah abah balik. Hari jumaat selalunye mak a.k.a pengasuh kakak adik akan bekalkan makanan dan hari ni mak kakak adik bekalkan nasi, mee dan sup daging. Amboi...ni mesti nasi dan sup untuk adik dan mee sup untuk kakak, diorang ni selera berbeza.si adik asyik nak nasi, kakak pulak pelbagai sikit dan selalunye nak mee.

Semenjak dua menjak ni ajar kakak dan adik makan sendiri kat meja, kalu tak selalunye ummi suapkan.


dua princess tengah makan, penat menunggu dan memujuk untuk habiskan makanan terutamanye adik, maklumla adikkan perasan baby lagi...

Tuesday, 1 May 2012

hasil lukisan kakak

Selamat hari pekerja. Cuti kali ni pun tak bermakna, abah kene pergi Maran ada kejohanan bola baling pulak. Abah pergi hari ini dan balik hari sabtu 5.5.2012. Emm... 5 hari juga. Penatla ummi takde sesape nak tolong siapkan diorang setiap pepagi nanti...huhu...

Sebelum abah keluar tadi, kami pergi beli makan pagi dulu tapi makan kat rumah je sebab abah kene pergi dalam pukul 10pg. Masa dah kat rumah, tetengah siapkan sarapan kakak tunjukkan kat abah lukisannye. Kakak kate abah tengok abang main bola sepak. Wah tak sangka pula kakak lukis siap orang tu pakai rantai lagi. Entah tengok kat mana pun tak taula. Agaknye tengok dalam super strikers kot...

So nilah hasil kerja kakak...



Ape pun ummi kagum dengan hasil kerja kakak, hasil kerja yang dihasilkan diusia kakak 4 tahun 10bln. Kakak dah start boleh melukis pada usia tepat 3 tahun lagi. Berbanding dengan adiknye dah 3tahun lebih pun masih lukis bulat bulat bulat. Tapi kakak tak boleh membaca lagi, setakat hafal ejaan tu bolehla dan memang ummi tak mengajarnye pun harapkan cikgu kat sekolahnye je sebab kakak lebih percayakan cikgu sekolah dari cikgu cikgu yang ada kat rumah ni. So tak kisahlah kan. Setiap anak anak ada kelebihan masing masing. Tak perlu dipaksa, tapi bab kene ngaji memang kene paksa..hehe.

Sunday, 29 April 2012

sarung kusyen

Hari minggu kali ni, kami duk 3 beranak je tanpa abah. Abah busy camping start 27.4.2012 hingga 29.4.2012. Ala bosannye, kalu tak boleh jenjalan memana. Untuk menghilangkan kebosanan ummi telah start projek membuat sarung kusyen. Bila dah start menjahit ni mula la addict nak siapkan sepenuhnye, sampai tak lena tidur dibuatnye. Kesian kat kakak adik terabai tak dapat layan dan main dengan diorang. Ape pun sempat juga bawak kakak adik pusing pusing raub dan pi shopping ke kedai rm 2 pada petang sabtu, dapatla adik kakak buku tulis angry bird 1 sorang.

balik rumah tu sibuk dua beradik ni melukis dan menulis entah pepe dalam buku tu... okla ada juga aktiviti diorang nak elak terus mengacau umminye. so bolehla ummi meneruskan projeknye. akhirnye tengahari hari ahad siapla sarung sarung kusyen tersebut. sempatla basuh, jemur dan tukarkan sarung kusyen. alhamdulillah cuaca panas tu cepat kering.

petang mase abah balik, dah masuk rumah pun abah tak perasan lagi. entah cemana perasan, terkejut juga abah sebab sempat juga ummi menyiapkan sarung kusyen tersebut sepeninggalan abah di hujung minggu ini. lupe nak cerita, sarung kusyen ni kami beli kat nilai 3 bln 6 2011. hehe berkurun juga disimpan. ummi suke warna coklat dan corak kotak kotak garis garis ni, tapi yang tak boleh ingat kene tipu dengan penjual di nilai 3 tu. ada ke patut, bile kite minta kurang dia bagi kurang tapi rupenye dia kurangkan meter kain juga. dasyat betul tapi penuh pengajaran. Apepun banyak pilihan menarik yang boleh di dapati disana.

Mehla layan gambar sarung kusyen kami yang baru.

ni gambar sarung kusyen lame. Dah koyak rabak bahagian bucu bucunye. Dah uzur sangat sarungnye. 6 tahun dah pun.

sarung kusyen baru. Warnanye gelap, so tak berapa clear sgt.

Budak budak comel...

sukenye adik kakak boleh melompat lompat kembali kat kusyen tu, sebab mase ummi buat sarung tu, habis ummi angkut kusyen dalam bilik.

peace dari adik...

Tuesday, 24 April 2012

bekas pensel

Balik sekolah arini, ummi berkobar kobar nak buat satu lagi bekas pensel. kiranya percubaan kedua setelah percubaan pertama kurang menjadi tapi tetap digunakan oleh kakak ke sekolah.

setelah berhempas pulas inilah hasilnye... dan setelah tanye kakak nampaknye kakak nak bekas pensel ni. so ummi gune jela bekas pensel kakak yang tak berapa cantik tu...


Bekas pensel kakak

ada 3 bahagian, so kakak boleh isi pensel warna, pensel tulis dan barang lain secara berasingan.
siap ada nama kakak.
tak berapa kemas tapi okla...

terpaksala ummi pakai bekas pensel kakak...